- Első fejezet
- Fügöd, a Bársonyos partján
- Példaképem, tanító mesterem:
- Dr. Mikola Bálint
- (109-111. oldal)
éldaképem, tanító mesterem: Dr.
Mikola Bálint Kissé csodálkoztál Andris azon a lelkesedésen,
ahogyan Mikola Bálintról beszéltem. neked. Valahogy úgy,
olyan elragadtatása, ahogyan később te mondtad nekem Kozma
László tanár urat, első gitártanárodat. Bizony, bizony Ô
volt nekem az igazi mesebeli hős. A legkisebb királyfi, aki
nekivág a világnak, hogy legyőzze az útjában álló
akadályokat, aki elindul, hogy meghódítsa a világot. Nagyobb
embernek tartottam Thóbiás úrnál is. A Nagyságos úr
beleszületett a gazdagságba, természetes volt számára a
továbbtanulás, az egyetem, a tudósi életforma, csak az
alkalmat kellett kihasználnia. Bálintnak nagy hátrányt
kellett behoznia, mindenért küzdenie, harcolnia kellett.
A szugban lakott ő is, amikor ott
jártunk meséltem a Mikola családról. Petronagyapám
szomszédságában laktak. Bálint és Pista bátyám igazi
jóbarátok. Ő volt akkor az egyetlen parasztgyerek a faluban,
aki gimnáziumba járt, kollégiumban lakott. Bálint
evangélikus volt, de a pataki ősi református iskola nem tett
különbséget növendékei között.
Nagy szavakat mondok? Túlzott a
lelkesedés? Lehet, de ténylegesen ő volt számomra a ragyogó
csillag, akit követni lehet. Ő vezetett vágyaim valóságába,
ő volt a bizonyság, hogy parasztgyerek is tovább tanulhat.
Ha neki sikerült nekem is sikerülhet. Olyan szerettem volna
lenni, mint o, a falusi parasztgyerekből lett pataki diák,
ott is eminens, az iskola dísze. Okos volt, és szorgalmas
volt, de segített az otthoni, paraszti munkában is.
Tökéletes embernek találtam, akárcsak te későbbi életedben
az első gitártanárodat.
Amikor Bálint diákságáról otthon
is szó esett édesapám figyelmeztetett bennünket, hogy sokba
kerül ez a továbbtanulás az édesapjának, pedig ok hozzánk
képest gazdag család. Nekünk erről le kell mondanunk. Őt is
akarta Szilva tisztelendő úr Patakra vinni, amikor István
fiát vitte, és o is szívesen tanult volna, de nem hagyhatta
ott a gazdaságot.
Bálint 1918-ban született, hét
évvel volt idősebb nálam csupán, mégis olyan nagy
távolságban előttem, felettem, hogy szinte elérhetetlennek
látszott. Patakon érettségizett 1938-ban, ezután
jogakadémiát végzett, diplomát a miskolci evangélikus
jogegyetemen szerzett. A bírói pályát választotta. Előbb
Veszprémben, majd Budapesten a fővárosi bíróságon működött,
elismert, tekintélyes bíróként. Házasságával is kiemelkedett
a paraszti osztályból, de nem lett hozzá hűtlen, mindig
otthonának tekintette a falut, családjának a régi családot.
Gyerekei: három fiú, István, Bálint, József, két lány,
Zsuzsa és Jutka szép pályát futottak be. Jutka lánya nálunk
dolgozott a Tankönyvkiadóban. Istvánból, az orvosból
miniszter lett és Encs város díszpolgára. Nagy esemény, ha
Fügödre látogat. De ez külön történet lenne, most csak azt a
régi diákot idézem.
Behunyom a szemem és azt az ifjút
látom, aki még diákként végig megy a fügödi úton. Elegánsan,
világos szürke, élesre vasalt nadrágban, fehér ingben
lépked, a kissé vöröses szőke, nevető szemű, magabiztos, de
kedves fiú. Mindenkinek köszön, mindenkihez van szava.
Leginkább a paplakba megy látogatóba, vagy Encsre. Szívesen
látott vendég a lányos házakban.
Úgy látszik ő is felfedezett
engem, mert végül ő indított el a továbbtanulás útján.
Amikor már minden reményem veszni látszott, hiszen
kifutottam az időből, tizennegyedik évemben jártam, o
beszélte rá édesapámat, hogy engedjen továbbtanulni. A
megoldás útja: lehetnék magántanuló Miskolcon a polgári
iskolában, o vállalja felkészítésem a vizsgára. Azt már nem
sikerült kiderítenem, hogy nem kereste-e őt meg előbb
édesanyám, aki mindig kétségbeesve küzdött azért, hogy
továbbtanulhassak. Szemérmes pirulással mondta el egyszer,
hosszú évek után, hogy: tudod fiam, amikor Bálint itt járt,
az esti fejés után leültem apád mellé. Sohse tettem ilyet.
Az ölébe ülve átkaroltam a nyakát és úgy kértem, hogy
hallgasson Bálintra, ő okos fiú, jót akar nekünk.
Bálint vállalta a könyvek
beszerzését, a beíratást a miskolci második számú polgári
iskolába. Vállalta a házi tanítóságot, a magánvizsgára való
felkészítést. Valamit fizettünk is neki, de ez nagyon
kedvezményes összeg volt. Még az iskola egyensapkáját is
megvette nekem, hogy lássa a világ: diák vagyok. Nagy
lehetőséget kaptam, sokkal többet nyújtott a szükséges
tananyagnál, ezért is tekintem egyik kiváló
tanítómesteremnek. Ültünk egymás mellett a karosládán, és ő
magyarázta a tananyagot, világosan, érthetően, élvezetesen.
Elmondok erre egy példát.
Magyarból egyszer azt a
dolgozat-témát adta meg, hogy: Az én édesapám. Első hallásra
úgy tűnt, hogy ez nagyon is könnyű feladat. Azután rájöttem,
hogy a legnehezebb, amit eddig kaptam tole. Hiszen nem
kétséges, hogy mennyire szeretem, tisztelem, hogy mindig is
őt tartottam példaképnek. De hogyan lehet ezt megírni? Több
variációt is készítettem, mert elégedetlen voltam a
teljesítménnyel. A határidő azonban kényszerített a dolgozat
befejezésére.
Szorongva vártam, hogyan értékeli,
mit mond az apjáért rajongó fiú suta, szemérmes vallomására.
Haza vitte, otthon olvasta el, amikor másnap elővette, kis
csönd után, meghatódva értékelte.
– A dolgozat szép, jó a
bevezetése, és jók a „miért szeretem-re”? adott válaszok.
Talán jobban elérzékenyedtél a kelleténél. Vigyázni kell az
ilyen személyes érintettség esetén, hogy megmaradjon a kellő
mértéktartás, a hitelesség. A nemes érzelem könnyen csúszhat
át érzelgősségbe, rosszabb esetben nyavalygásba. Neked még
sikerült megmaradni a kellő határok között. A stílus
gördülékeny, a helyesírás kifogástalan, a külalak lehetne
csinosabb, nem alakult még ki az egyéni írásmódod. Olvasd
továbbra is Móra Ferencet, o ebben a legjobb eligazító. És
írj saját kedvedre is, ha valami élményedről úgy érzed, hogy
érdemes azt megörökíteni. Aztán megkérdezte, odaadhatja-e a
dolgozatot édesapámnak.
Ilyen módon értékelte a munkáimat.
Ez a konkrét útmutatása megmaradt intelemnek egész életemre,
ez vezetett akkor is, amikor nekem kellett megítélni
tanítványaim dolgozatait, és akkor is amikor a Köznevelés
szerkesztőségébe érkezett írásokat kellett értékelnem. Az
útmutatásra persze további tanulmányaim során szerencsére
még sok jó tanítómester hatása rakódott, ezért ilyen Erős
motívum ebben a munkában is, a Bálintra való emlékezésben
is. Ez az én magántanítóm soha nem volt gúnyos, lekezelő.
Innentől kezdve ismerős nekem a tanár-diák kapcsolatban a
partnerség tartalma.
Jól éreztük magunkat, szívesen
voltunk együtt, észre sem vettük, hogy elment az idő, amit
egyébként nem is mértünk órával. Beszélt a pataki
diákéletről, tanárairól, megtanított a latin olvasására is,
pedig ez nem volt követelmény a polgáriban. Vele ízleltem
meg a tanulás jó ízét, a tanulás szépségét, örömét. Néha
édesapám is beült óráinkra, olvasta a tankönyveket is.
Szükség esetén le tudott volna vizsgázni. Sajnos nem sokáig
tartott ez az idilli együttanulás. Mindössze egy évig. Ez
idő alatt sikeresen levizsgáztam két osztály anyagából. Egy
év rövid idő, mégis meghatározó lett továbbtanulásomban,
ahogy mondani szokták, életre szóló eligazítás, meghatározó
élmény arról, hogy van örömmel teli tanulás. O volt az én
Németh László jellegű mesterem, bár természettudományos
felkészültségben nem versenyezhetett a nagy író
pedagógussal. Őt az irodalomban elsősorban a klasszikusok
vonzották, ebben az új kortárs irodalomban, amelynek fő
áramát a népi írók jelentették akkor, nem nagyon bízott, de
engem nem akart lebeszélni róluk.
Kapcsolatunk később sem szakadt
meg. Főleg a nyári vakációk alkalmával találkoztunk. Évek
múlva úgy alakult, hogy mindketten pesti lakosok lettünk.
Még a munkahelyünk is közel esett egymáshoz. Munkába menet,
munkából jövet gyakran találkoztunk. Ilyenkor a család
melletti fő témánk Fügöd volt, a régi emlékek és az aktuális
hírek.
Váratlanul halt meg. Fitalon,
ötvenöt évesen, testi, szellemi ereje teljében. Az orvosok
nem vették észre fejlődő betegségét. Kívánsága szerint
hazahozták, az édesanyja mellé temették a fügödi temetőbe,
közel édesapám sírjához. Jöttek sokan Pestről is. Nagy
temetés volt. A szertartás is nagy, még inkább a részvétel,
az együttérzés.
Ott volt mindenki, aki élt,
mozgott, kimondatlanul is tudtuk, hogy a falu egy igazán
nagy fiát temeti, siratja. Otthon voltam szabadságon éppen.
Családunk különösen mély megrendüléssel gyászolta ezt a
nagyszerű embert, falunk kedves fiát. Máig bánt a
lelkiismeret, miért nem álltam oda a sírjához, miért nem
mondtam el akkor ott a fügödiek nevében is, hogy mit
jelentett o nekünk. Miért lett a rá való emlékezés ilyen
késői sirató.
Ha az Alkotmány utcán megyek
végig, a bíróság épülete előtt még mindig ő jut eszembe.